Tervetuloa Helsingin yliopiston IT-Helpdesk-sivustolle

IT-Helpdesk palvelee Helsingin yliopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita chatissa, sähköpostilla ja puhelimessa. Tuki ja ohjeistus rajoittuvat tärkeimpiin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleviin laitteisiin ja niiden standardiohjelmiin. IT-Helpdeskin aukioloajat löytyvät jokaisen ohjesivun alareunasta. IT-Helpdeskin ohjesivusto on avoinna kaikille 24/7. IT-Helpdeskin suomenkielisen esittelyvideon löydät Unitubesta.

Evästeiden hallinta
IT-Helpdeskin ohjesivustolla on käytössä evästeiden hallinta. Suosittelemme sallimaan kaikki evästeet sivuston sujuvan käytön takaamiseksi. Tarvittaessa voit muuttaa suostumustasi sivun alareunassa olevan paperiliitin-kuvakkeen kautta.

Kokoomasivut

Langattomat verkot Helsingin yliopistolla

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja langattomista verkoista Helsingin yliopistolla. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

IT-ohjesivuston kuukausiraportti - lokakuu 2024

Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.

Yhteydet yliopiston ulkopuolelta

Yliopistolla on verkkopalveluita, joiden käyttö on lisenssisyistä rajattu vain yliopiston verkkoon. Tällaisia ovat mm. kirjaston tarjoamat tietokannat ja sähköiset lehdet. Mikäli palveluita haluaa käyttää yliopiston verkon ulkopuoliselta koneelta, on se mahdollista vain muodostamalla suojattu yhteys kotikoneen ja yliopiston palvelimen välille.

Yleisin tekniikka tälläisen yhteyden muodostamiseen on VPN (Wikipedia). VPN-yhteyden käyttämiseen tarvitaan voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus.

Yliopiston kannettavien päivittäminen yliopistoverkon ulkopuolella:
Yliopiston kannettavien

Microsoft 365 -posti

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietoja Microsoft 365 -postista. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Lue sähköposti selaimella osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365

Kirjautuminen yliopiston palveluihin: 

  • Perusmuodolla (ns. ad-tunnus) kirjaudutaan lähes kaikkiin yliopiston palveluihin: käytä tunnuksen muotoa ktunnus (esim. rkeskiva)
  • eduroam-tunnus: käyttäjätunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi)
  • Microsoft 365 -tunnus: käyttäjätunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Huom! Sähköpostiosoitteesi on muodossa etunimi.sukunimi@helsinki.fi (esim. raimo.keski-vaanto@helsinki.fi).

Uudelle yliopistolaiselle

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä tietotekniikan käyttöön liittyviä ohjeita uudelle yliopistolaiselle. Lisää ohjeita löydät tältä ohjesivustolta esim. haun avulla. Jos ongelma ei selviä ohjeiden avulla, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Helsingin yliopiston IT-ohjeet ovat pääosin tällä kaikille avoimella ohjesivustolla. Huomaa, että ohjeista on usein lyhyt pikaohje ja pidempi kuvallinen tarkka ohje. Joistakin ohjeista on myös video-ohje. Ohjeet ovat saman sivun eri välilehdillä.

Osa ohjeista on kirjautumisen vaativassa yliopiston intranetissä, Flammassa. Flammaan pääset

Ajankohtaista

21.11.2024

Office 2016 ja 2019 LTSC -ohjelmistojen käyttö yliopistolla päättyy

Yliopiston tietokoneilla vielä käytössä olevat Office 2016 ja 2019 LTSC -versiot päivitetään uudempiin versioihin 25.11.2024 alkaen. Ohjelmistot päivitetään joko Microsoft 365 Appsiin tai Office LTSC 2021 -versioon.

19.11.2024

Viva Engage poistuu käytöstä – lopullinen alasajopvm tarkentuu myöhemmin

Yliopistolla pitkään käytössä ollut viestintäalusta Microsoft Viva Engage (ent. Yammer) poistuu Viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden päätöksellä. Lopullinen alasajopvm tarkentuu myöhemmin ja tiedotamme siitä hyvissä ajoin.

18.11.2024

Ryhmätallennustilojen hallintatyökalu RYHTI siirtyy osaksi Onify-portaalia – palvelussa käyttökatko 25.11. klo 10–27.11. klo 16

Ryhmätallennustilojen hallintatyökalu RYHTI siirretään osaksi Onify-itsepalveluportaalia vuoden 2024 marraskuun lopussa. Siirto tehdään 25.11. klo 10–27.11. klo 16, jolloin ryhmätallennustilojen hallintatyökalussa on käyttökatko.

14.11.2024

Ohjelmistojakelussa ja IT-laitteiden hankintapyyntöihin käytettävässä Onify-itsepalveluportaalissa on käyttökatko 20.11.2024 klo 15–16

Ohjelmistojakelussa ja Onify-itsepalveluportaalissa on käyttökatko 20.11.2024 klo 15–16 alustapäivityksen vuoksi. Katkon aikana ohjelmistojakelu, tietokoneiden ja laitteiden hankintapyyntöjen tekeminen, mobiililiittymien ja SIM-korttien tilaaminen, Microsoft 365 -lisenssien korottaminen ja muut Onify-portaalin toiminnot ovat pois käytöstä.

Takaisin ylös